Zespół Szkół w Moryniu
-
Kalendarium
Środa, 2025-02-12
Imieniny: Czasława, Damiana
-
Logowanie
Zajęcia RYTMICZNE
Rytmika realizowana jest podczas zajęć w czasie 30 minutowej jednostki z częstotliwością 2 razy w tygodniu.
Tematyka zajęć rytmicznych ściśle wpisuje się w bloki tematyczne realizowane w grupie, a także w kalendarz imprez przedszkolnych. Skutecznie wspiera tym samym cały proces przedszkolnej edukacji. Uwzględnia również potrzeby, zainteresowania i możliwości dzieci.
Czym jest rytmika?
Pod pojęciem rytmika należy rozumieć metodę wychowania muzycznego dzieci, która została stworzona przez E. Jaquesa-Dalcroze`a. Łączy ona w sobie taniec, śpiew, muzykę, grę na instrumentach, improwizację instrumentalną i ruchową. Dzieci odtwarzają przebieg muzyczny utworu za pomocą ruchów ciała. Ma to na celu wychowanie ogólne, rozwijające dziecko pod względem muzycznym, ale jednocześnie spełniające jego potrzebę ruchu i aktywności. Dziecko biorące regularnie udział w zajęciach rytmiki będzie wrażliwe na muzykę i ogólnie na sztukę, bardziej samodzielne, inteligentne, aktywne ruchowo oraz sprawne fizycznie.
Co daje rytmika?
Zajęcia rytmiczne pozwalają wykształcić u dzieci koordynację ruchową, poprzez ćwiczenia fizyczne w połączeniu z bodźcami dźwiękowymi. Nauczyciel rytmiki uczy dzieci poznawania cech dźwięków – wysokości, czasu trwania. Przekazuje umiejętności odtwarzania rytmu, tempa i metrum. Z czasem dzieci potrafią nazwać dźwięki niskie i wysokie, ciche i głośne, wolne i szybkie.
Zajęcia mają wpływ na zdolności muzyczne dzieci i na ich sprawność fizyczną oraz umysłową. Poprawiają pamięć wzrokową i słuchową, koordynację ruchową dzieci oraz przygotowują przedszkolaków do przyszłych występów publicznych. Dzieci uczą się piosenek, prostych układów tanecznych i wzbogacają swoją wiedzę o otaczającym ich świecie.
Rytmika w przedszkolu sprawia, że dzieci zyskują umiejętność pracy w grupie, grają na prostych instrumentach muzycznych i mają kontakt z muzyką na żywo.
Etapy działania przewidziane na poszczególne miesiące:
WRZESIEŃ
- Zapoznanie z zasadami uczestnictwa w zajęciach rytmicznych.
- Ćwiczenia doskonalące poczucie rytmu: wystukiwanie rytmu, taniec do muzyki.
- Ćwiczenia rozwijające spostrzegawczość słuchową: rozróżnianie melodii głośnej i cichej szybkiej i wolnej.
- Doskonalenie sprawności aparatu oddechowego i narządu mowy: ćwiczenia logorytmiczne i oddechowe.
- Proste układy choreograficzne i tańce.
Piosenki i zabawy ruchowe:
- „Przedszkole drugi dom”
- „Uważaj na hasło”
- „Zagraj tak jak ja”
- „Jestem sobie przedszkolaczek”
- „Mam chusteczkę”
PAŹDZIERNIK
- Rozpoznawanie dźwięków wysokich i niskich.
- Rozpoznawanie kierunku linii melodycznej.
- Gra na prostych instrumentach perkusyjnych.
- Doskonalenie sprawności aparatu oddechowego i narządu mowy: ćwiczenia logorytmiczne i oddechowe.
- Proste układy choreograficzne i tańce.
Piosenki i zabawy:
- „Odgłosy lasu”
- „Leśna muzyka”
- „Orzechowe rytmy”
-„Pomidorek”
-„Na marchewki urodziny”
LISTOPAD
- Rozpoznawanie zmian charakteru muzyki: melodia wesoła i smutna.
- Rozpoznawanie zmian tempa w utworze muzycznym.
- Doskonalenie narządu oddychania i poprawnej postawy ciała podczas śpiewu.
- Proste układy choreograficzne i tańce.
Piosenki i zabawy:
- „Mówimy rytmicznie”
- „Kocie kłopoty”
- „Popatrzcie na jamniczka”
- „Domowe sprzęty elektryczne”
- „Muzyka deszczowych kropli”
GRUDZIEŃ
- Doskonalenie znajomości różnych gatunków muzycznych.
- Ćwiczenia improwizacji i wizualizacji muzyki ruchem.
- Rozróżnianie melodii ze względu na tempo, charakter, określenie cech muzyki.
- Klasyfikacja instrumentów muzycznych; podział na instrumenty dęte, strunowe.
Piosenki i zabawy:
- „Mój kochany Mikołaju”
- „Choinka”
- „Dzwonią dzwoneczki”
- „Pierwszy śnieg”
- dowolne kolędy
STYCZEŃ
- Doskonalenie umiejętności: orientacja w przestrzeni, szybka reakcja ruchowa na wrażenia słuchowe i umiejętności panowania nad własnym ciałem i jego ruchem.
- Porównywanie utworów muzycznych.
- Proste tańce i układy choreograficzne.
- Rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych.
Piosenki i zabawy:
- „Bajkowe marzenia”
- „Postacie z baśni”
- „Cały tydzień”
- „Gawron”
- „Babcia ma święto”
- „Rom pom, pom”
LUTY
- Nauka tworzenia prostych form rytmicznych.
- Doskonalenie umiejętności rozróżniania charakteru melodii, reakcji na zmianę tempa, wysokości melodii.
- Nauka śpiewu w kanonie.
- Proste tańce i układy choreograficzne.
Piosenki i zabawy:
- „Orkiestra zegarów”
- „Jadę, jadę jadę”
- „Szukam partnerów do tańca”
- „Co wydaje ten głos”
MARZEC
- Doskonalenie narządu oddychania i poprawnej postawy ciała podczas śpiewu.
- Ćwiczenia improwizacji i wizualizacji muzyki ruchem.
- Rozpoznawanie zmian tempa w utworze muzycznym.
- Proste układy choreograficzne i tańce.
Piosenki i zabawy:
- „Poruszamy się jak…”
- „Dżungla”
- „Berek Dinozaurów”
- „Wiosenny trawnik”
- „Bociek”
KWIECIEŃ
- Zabawy rozwijające poczucie rytmu.
- Doskonalenie sprawności aparatu oddechowego i narządu mowy: ćwiczenia logorytmiczne i oddechowe.
- Rozpoznawanie kierunku linii melodycznej.
- Proste układy choreograficzne i tańce.
Piosenki i zabawy:
- „Kurczątka i jastrząb”
- „Święta – biją dzwony”
- „U nas na podwórku”
- „Muzykalne zwierzaki”
- „Taniec kraba i żyrafy”
- „Czarodziejski zamek”
MAJ
- Ćwiczenia rozwijające spostrzegawczość słuchową: rozróżnianie melodii głośnej i cichej, szybkiej i wolnej.
- Naśladowanie głosów zwierząt.
- Zabawy rozwijające poczucie rytmu.
- Ćwiczenia improwizacji ruchem.
- Proste tańce i układy choreograficzne.
Piosenki i zabawy:
- „Muzyczny dywan”
- „Śpiewaj tak jak on”
- „Kciuciubabka” – zabawa ludowa
- „Depce konik” – taniec ludowy
- „Cztery pory roku – Wiosna” Vivaldiego
- piosenki o mamie
CZERWIEC
- Doskonalenie umiejętności : szybka reakcja ruchowa na wrażenia słuchowe, panowania nad własnym ciałem i jego ruchem, orientacja w przestrzeni.
- Zapoznanie z obrazem graficznym nuty i klucza wiolinowego.
- Doskonalenie sprawności aparatu oddechowego i narządu mowy; ćwiczenia artykulacyjne.
- Ćwiczenia gry na prostych instrumentach perkusyjnych.
- Proste tańce i układy choreograficzne.
Piosenki i zabawy:
- „Podajmy sobie ręce”
- „Święto dzieci”
- „Jak skacze piłeczka”
- „Coraz szybciej, coraz wolniej”
- „Taniec rosyjski”
- „Pociąg ze zwierzątkami”
- „Już wkrótce wakacje”
Pliki do pobrania
-
Kontakt