Zespół Szkół w Moryniu
-
Kalendarium
Piątek, 2024-11-08
Imieniny: Klaudii, Seweryna
-
Logowanie
Zajęcia LOGOPEDYCZNE
Zajęcia logopedyczne w ramach Projektu prowadzone są w formie zajęć indywidualnych. Głównym celem zajęć jest właściwa komunikacja werbalna i niewerbalna. Praca polega na tym aby dziecko mogło:
- porozumiewać się z otoczeniem w jak najlepszy dla siebie sposób;
- zdobyło maksymalną niezależność życiową w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych:
- było zaradne w życiu codziennym, adekwatnie do własnego, indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności oraz miało poczucie sprawczości:
- mogło uczestniczyć w różnych formach życia społecznego, znając i przestrzegając ogólnie przyjętych norm, zachowując przy tym prawo do swojej inności:
- umiejętnie koncentrować uwagę na konkretnej czynności, zadaniu;
- potrafiło dłużej koncentrować swoją uwagę;
- wyzbyć się echolalicznych zachowań.
Praca z każdym dzieckiem polega na indywidualizacji i ścisłej współpracy z ich rodzicami.
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM TERAPII LOGOPEDYCZNEJ DZIECKA
Program terapii logopedycznej wynika z ogólnych problemów komunikacji werbalnej i niewerbalnej dla dzieci autystycznych. Wymaga on realizacji wielu zadań.
Postępowanie terapeutyczne obejmuje zatem wszystkie funkcje językowe, a mianowicie:
- Budowanie kompetencji (wiedzy) językowej, do której należy;
- Kształcenie kompetencji fonetycznej języka, które obejmuje przede wszystkim ćwiczenia w różnicowaniu i rozpoznawaniu dźwięków mowy;
- Rozwijanie kompetencji semantycznej, które dokonuje się dzięki poszerzaniu słownictwa dziecka, podnoszeniu jego wrażliwości na znaczenie słów, różnicowanie znaczeń, kategoryzowanie pojęć;
- Rozwijanie kompetencji syntaktycznych- praca nad gramatyczną stroną języka.
- Usprawnianie realizacji mowy.
- Ćwiczenia słuchu fizycznego, muzycznego i fonematycznego.
- Usprawnianie motoryki narządów mowy. Ćwiczenia żuchwy, warg, języka, podniebienia miękkiego. Ćwiczenia oddechowe mające na celu wydłużenie fazy wydechowej i zapobieganie arytmii oddechowej podczas mowy.
- Ćwiczenia artykulacyjne na odpowiednio dobranym materiale językowym.
- Usprawnianie procesu komunikacji niewerbalnej, która daje dziecku możliwość realizowania swoich intencji i osiągania celów.
Szczegółowy dobór ćwiczeń w logoterapii oraz kolejność postępowania obejmuje:
- kształtowanie ogólnych zdolności naśladowczych, zdolności naśladowania gestów i percepcji znaków słownych
- manipulacje przedmiotami, jako podstawa kształtowania systemu pojęć,
- rozwijanie zainteresowań książką.
- ćwiczenia kojarzenia nazwy z desygnatem,
- ćwiczenia wspomagające artykulację jako przygotowanie do poprawnego wymawiania słów:
- zestawy ćwiczeń artykulacyjnych,
- zabawy ćwiczące artykulację z wykorzystaniem porównań do zwierzątek
- ćwiczenia i zabawy oddechowe
- ćwiczenia fonacyjne (powtarzanie głosek, ciągów samogłoskowych)
- ćwiczenia wspomagające rozwój mowy, prowadzenie treningu słuchowego (percepcji słuchowej):
- rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków z otoczenia
- wykorzystanie onomatopei i dźwięków mowy,
- rozwijanie zdolności rozumienia prostych poleceń słownych,
- rozwijanie zdolności percepcji słuchowej (różnicowanie dźwięków muzycznych, natężenia, rytmu, czasu trwania – prozodii mowy)
- wydłużanie koncentracji uwagi, spostrzegania i kojarzenia wzorców słuchowych, wzrokowych i kinestetycznych.
- ćwiczenia w rozumieniu rzeczowników, czasowników – z wykorzystaniem bitów obrazkowych i wyrazowych;
- ćwiczenia poszerzające słownik, materiał językowy dostosowany jest do wieku dziecka i obejmuje następujące kategorie:
- rodzina,
- części ciała,
- zabawki,
- pokarmy,
- owoce,
- warzywa,
- ubranie i dodatki,
- dom,
- przybory szkolne,
- pojazdy,
- świat poza domem,
- pojęcia ogólne,
- czasowniki,
- przymiotniki,
- przysłówki,
- liczebniki,
- zaimki, przyimki, spójniki,
- ćwiczenia słownikowe oparte na powtarzaniu, czytaniu obrazkowo – literowym, opisywaniu przedmiotów:
- rzeczowniki, czasowniki,
- wypowiedzi dwuwyrazowe,
- wypowiedzi trzywyrazowe,
- rzeczowniki z określeniem (przymiotniki),
- określanie rzeczowników za pomocą przyimków,
- określanie czasowników,
- budowanie zdań,
- nadawanie zdaniom podstawowym formy pytania,
- nadawanie zdaniom podstawowym formy przeczącej
- ćwiczenia przygotowujące do nauki czytania i pisania:
- ćwiczenia percepcji wzrokowej (rozróżnianie, identyfikowanie i nazywanie przedmiotów, ich cech i czynności w warunkach naturalnych) – głównie do wykonania przez rodziców w domu;
- ćwiczenia koordynacji wzrokowo ruchowej poprzez wykonywanie czynności manualnych pod kontrolą wzroku (posługiwanie się przedmiotami, korzystanie z pomocy dydaktycznych, praca z edukacyjnymi programami komputerowymi dla dzieci);
- ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej (układanie całości z elementów, rozkładanie całości na elementy) – praca na materiale niegraficznym
- ćwiczenia na materiale graficznym (literowym) – rozsypanki literowe, sylabowe wyrazowe;
- wywoływanie głosek i korygowanie wad wymowy według technik logopedycznych;
- wprowadzanie technik komunikacji alternatywnej i wspomagającej mowę (mimika, gesty, rytmogesty, symbole komunikacji obrazkowej PCS, ułatwiona komunikacja);
- ćwiczenia stymulujące spontaniczne wypowiedzi podczas zajęć indywidualnych oraz swobodnych sytuacji komunikacyjnych:
- kształcenie umiejętności dialogowania, nauka stawiania pytań i udzielania odpowiedzi,
- nauka wierszy i piosenek
Logopedyczna terapia nie może przebiegać w oderwaniu od całości indywidualnego programu nauczania i terapii opartego na określonym profilu rozwojowym dziecka. Dostosowany program ma na celu modyfikacje zachowań trudnych uniemożliwiających proces rozwoju poznawczego dziecka. Optymalny efekt terapeutyczny osiągany będzie przy systematycznie wykonywanych ćwiczeniach rodziców i wszystkich specjalistów pracujących z dzieckiem. Praca terapeutyczna jest prowadzona w oparciu o stosowanie zasady stopniowania trudności i system wzmocnień pozytywnych.
-
Kontakt