Zespół Szkół w Moryniu

Zespół Szkół w Moryniu

74-503 Moryń

ul. Dworcowa 6a

tel. 914146018

E-mail: zsmoryn@zsmoryn.pl

Zajęcia LOGOPEDYCZNE

Zajęcia logopedyczne w ramach Projektu prowadzone są w formie zajęć indywidualnych. Głównym celem zajęć jest właściwa komunikacja werbalna i niewerbalna. Praca polega na tym aby dziecko mogło:

- porozumiewać się z otoczeniem w jak najlepszy dla siebie sposób;

- zdobyło maksymalną niezależność życiową w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych:

- było zaradne w życiu codziennym, adekwatnie do własnego, indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności oraz miało poczucie sprawczości:

- mogło uczestniczyć w różnych formach życia społecznego, znając i przestrzegając ogólnie przyjętych norm, zachowując przy tym prawo do swojej inności:

- umiejętnie koncentrować uwagę na konkretnej czynności, zadaniu;

- potrafiło dłużej koncentrować swoją uwagę;

-  wyzbyć się echolalicznych zachowań.

Praca z każdym dzieckiem polega na indywidualizacji i ścisłej współpracy z ich rodzicami.

 

 

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM TERAPII LOGOPEDYCZNEJ DZIECKA

 


     Program terapii logopedycznej wynika z ogólnych problemów komunikacji werbalnej i niewerbalnej dla dzieci autystycznych. Wymaga on realizacji wielu zadań.
Postępowanie terapeutyczne obejmuje zatem wszystkie funkcje językowe, a mianowicie:

  1. Budowanie kompetencji (wiedzy) językowej, do której należy;
    • Kształcenie kompetencji fonetycznej języka, które obejmuje przede wszystkim ćwiczenia w różnicowaniu i rozpoznawaniu dźwięków mowy;
    • Rozwijanie kompetencji semantycznej, które dokonuje się dzięki poszerzaniu słownictwa dziecka, podnoszeniu jego wrażliwości na znaczenie słów, różnicowanie znaczeń, kategoryzowanie pojęć;
    • Rozwijanie kompetencji syntaktycznych- praca nad gramatyczną stroną języka.
  2. Usprawnianie realizacji mowy.
    • Ćwiczenia słuchu fizycznego, muzycznego i fonematycznego.
    • Usprawnianie motoryki narządów mowy. Ćwiczenia żuchwy, warg, języka, podniebienia miękkiego. Ćwiczenia oddechowe mające na celu wydłużenie fazy wydechowej i zapobieganie arytmii oddechowej podczas mowy.
    • Ćwiczenia artykulacyjne na odpowiednio dobranym materiale językowym.
  3. Usprawnianie procesu komunikacji niewerbalnej, która daje dziecku możliwość realizowania swoich intencji i osiągania celów.

Szczegółowy dobór ćwiczeń w logoterapii oraz kolejność postępowania obejmuje:

  1. kształtowanie ogólnych zdolności naśladowczych, zdolności naśladowania gestów i percepcji znaków słownych
  2. manipulacje przedmiotami, jako podstawa kształtowania systemu pojęć,
  3. rozwijanie zainteresowań książką.
  4. ćwiczenia kojarzenia nazwy z desygnatem,
  5. ćwiczenia wspomagające artykulację jako przygotowanie do poprawnego wymawiania słów:
    • zestawy ćwiczeń artykulacyjnych,
    • zabawy ćwiczące artykulację z wykorzystaniem porównań do zwierzątek
    • ćwiczenia i zabawy oddechowe
    • ćwiczenia fonacyjne (powtarzanie głosek, ciągów samogłoskowych)
  6. ćwiczenia wspomagające rozwój mowy, prowadzenie treningu słuchowego (percepcji słuchowej):
    • rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków z otoczenia
    • wykorzystanie onomatopei i dźwięków mowy,
    • rozwijanie zdolności rozumienia prostych poleceń słownych,
    • rozwijanie zdolności percepcji słuchowej (różnicowanie dźwięków muzycznych, natężenia, rytmu, czasu trwania – prozodii mowy)
    • wydłużanie koncentracji uwagi, spostrzegania i kojarzenia wzorców słuchowych, wzrokowych i kinestetycznych.
  7. ćwiczenia w rozumieniu rzeczowników, czasowników – z wykorzystaniem bitów obrazkowych i wyrazowych;
  8. ćwiczenia poszerzające słownik, materiał językowy dostosowany jest do wieku dziecka i obejmuje następujące kategorie:
    • rodzina,
    • części ciała,
    • zabawki,
    • pokarmy,
    • owoce,
    • warzywa,
    • ubranie i dodatki,
    • dom,
    • przybory szkolne,
    • pojazdy,
    • świat poza domem,
    • pojęcia ogólne,
    • czasowniki,
    • przymiotniki,
    • przysłówki,
    • liczebniki,
    • zaimki, przyimki, spójniki,
    •  
  9. ćwiczenia słownikowe oparte na powtarzaniu, czytaniu obrazkowo – literowym, opisywaniu przedmiotów:
    • rzeczowniki, czasowniki,
    • wypowiedzi dwuwyrazowe,
    • wypowiedzi trzywyrazowe,
    • rzeczowniki z określeniem (przymiotniki),
    • określanie rzeczowników za pomocą przyimków,
    • określanie czasowników,
    • budowanie zdań,
    • nadawanie zdaniom podstawowym formy pytania,
    • nadawanie zdaniom podstawowym formy przeczącej
  10. ćwiczenia przygotowujące do nauki czytania i pisania:
    • ćwiczenia percepcji wzrokowej (rozróżnianie, identyfikowanie i nazywanie przedmiotów, ich cech i czynności w warunkach naturalnych) – głównie do wykonania przez rodziców w domu;
    • ćwiczenia koordynacji wzrokowo ruchowej poprzez wykonywanie czynności manualnych pod kontrolą wzroku (posługiwanie się przedmiotami, korzystanie z pomocy dydaktycznych, praca z edukacyjnymi programami komputerowymi dla dzieci);
    • ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej (układanie całości z elementów, rozkładanie całości na elementy) – praca na materiale niegraficznym
  11. ćwiczenia na materiale graficznym (literowym) – rozsypanki literowe, sylabowe wyrazowe;
  12. wywoływanie głosek i korygowanie wad wymowy według technik logopedycznych;
  13. wprowadzanie technik komunikacji alternatywnej i wspomagającej mowę (mimika, gesty, rytmogesty, symbole komunikacji obrazkowej PCS, ułatwiona komunikacja);
  14. ćwiczenia stymulujące spontaniczne wypowiedzi podczas zajęć indywidualnych oraz swobodnych sytuacji komunikacyjnych:
  15. kształcenie umiejętności dialogowania, nauka stawiania pytań i udzielania odpowiedzi,
  16. nauka wierszy i piosenek

     Logopedyczna terapia nie może przebiegać w oderwaniu od całości indywidualnego programu nauczania i terapii opartego na określonym profilu rozwojowym dziecka. Dostosowany program ma na celu modyfikacje zachowań trudnych uniemożliwiających proces rozwoju poznawczego dziecka. Optymalny efekt terapeutyczny osiągany będzie przy systematycznie wykonywanych ćwiczeniach rodziców i wszystkich specjalistów pracujących z dzieckiem. Praca terapeutyczna jest prowadzona w oparciu o stosowanie zasady stopniowania trudności i system wzmocnień pozytywnych.

Autor: Małgorzata Jaz